tisdag, februari 27, 2007

Nattlig tankeaktivitet

Folk befinner sig ständigt på olika nivåer oavsett vad det handlar om. Ibland spelar det ingen roll, det funkar ändå...men ibland kommer man till vägskäl där skillnaderna blir för stora för att de ska passera utan notis. Det som ter sig självklart för en person behöver inte vara det för en annan och det är ganska viktigt att förstå det. Att vi alla är olika. Alla är inte som du är. Alla drar inte samma slutsatser som du gör. Det finns fler som mig, det är inte bara jag som är konstig (fastän du kanske tror det). Tänk på det. Varje dag. Det kan öka förståelsen för medmänniskorna även om vi kanske inte förstår hur de tänker. En dag kan vi kanske förstå varför de tänker så också. Ibland tycker jag till och med att jag gör det. Ibland.
Det är inte alltid lätt att veta om det går att jämna ut dessa skillnader och mötas på mitten. Att kompromissa låter inte som ett optimalt val. Kan en kompromiss bli riktigt bra i slutändan? Jag är dock ganska säker på att det måste ske på ungefär lika villkor. Annars är det fördömt från början. Makt. Makten måste vara jämnt fördelad. Eller?
Nu sitter jag här, mitt i natten, och försöker komma fram till livets lösningar. Jag har mina skäl. Kanske tycker jag mig stå i ett vägskäl just nu. Det kan vara inbillning, men det tror jag inte. Jag måste fråga mig själv vad jag vill och om det är genomförbart.

Inga kommentarer: