tisdag, maj 06, 2008

Zonterapi/Reflexologi

Som sagt, var på föreläsning om detta. Nyfiken blev man. Ville prova, vill prova. Vill lära mig. Funkar det? Verkar uppenbarligen så. Enligt Arne Hamberg kan man på detta sätt hjälpa människor med allt från lättare psykiska besvär, ryggont och stel nacke till barnlöshet. Synd att kursen bara finns i Stockholm och kostar en hel del gör den säkert också.
Det finns så många olika former av alternativ medicin, den ena konstigare än den andra. Jag vet inte riktigt själv vart jag drar gränsen för flumm, men så länge det fungerar och hjälper människor är det väl bra. Eller? Homeopati är jag skeptiskt till efter en liten debattföreläsning vi hade på sjuksköterskeprogrammet, men jag vet ändå folk som hävdar att det fungerar, och då gör det ju det. Vad har man att förlora om man redan mår dåligt? Man bör testa det mesta innan man dissar det. Utom knark förstås.

Inga kommentarer: