torsdag, februari 27, 2014

Repost!




Okej det här blir en uppsats, jag vet för jag har redan skrivit den en gång, men lyckades inte spara.
Det fanns en anledning till att jag valde det här linnet i morse. I morse när jag med hoppfull nudelfylld mage tog en overprized taxi till kinesiska ambassaden där äventyret började. Man kan säga att dagen har varit något av en prövning.
Trots köerna och att jag stod i fel kö gick det ganska snabbt. Sen började det. Krånglet. Det jag behövde fixa, lost någonstans i Bangkok, var följande:
1. Få tag i Veronica och få henne att omgående skicka kopia på sitt pass och visum (hade 40min på mig och inget wi-fi).
2. Skriva ett brev på engelska som förklarar vad jag arbetar med. Fint att jag har tre jobb och eget företag. Missförstod dock detta först och trodde att min arbetsgivare skulle skriva det vilket resulterade i en extra runda.
3. Skriva ut ovanstående. Lättare sagt än gjort när man har vissa dokument på luren och inga sladdar och inget wi-fi. Och så tidspressen och värmen.
4. Ta nya foton till visumet. Hittade en automat men missade i all stress att man inte fick ha bara axlar på fotot så fick springa ned ännu en gång. Tur att jag hade en sjal i väskan. Har nu massa små foton att ge till mina vänner, eh.
5. Ta kopia på pass och visumstämpel. Till synes enkelt om man är vid ett internetcafé men jag missade detta i all annan stress och fick springa ytterligare en gång.
6. Boka ny biljett t Shanghai eftersom det inte alls går att ansöka om varken express eller rush-visum som hemsidan säger utan det kommer ta fyra arbetsdagar. Biljetten är inte ombokningsbar. När jag ska boka ny hänger sig datorn. Får hjälp av morgonpigga Elin och Ellinor (tack!) och får till slut köpt en dubbelt så dyr biljett och printar ut.
När jag kommer tillbaka t ambassaden vill de inte släppa in mig för de har stängt. Lyckas charma dem.

Så. Nu blir det 6 hotellnätter i osäkra Bangkok istället för 2. Här utnför tältar folk och det är avspärrat.
Men när allt var klart andades jag en massa. Hittade tillbaka utan taxi, strosade i gallerior UTAN att shoppa och påmindes om att detta faktiskt är en stad jag känner och tycker om. Så vaffan! Dessutom ligger mr feet runt hörnet. Där man köpa 2h fot och thaimassage för 100kr. Tror fan jag är värd flera såna vändor. Någon ville uppenbarligen testa min stresstålighet idag. Tack för era stöttande ord och tankar, de nådde fram och jag uppskattar dem miiiiiicket.





- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: