torsdag, september 11, 2014

bevingade varelser finns under dygnets alla timmar.

Jag är som en mal om natten, sa hon, efter att jag redan hade identifierat tanken i rymden runtomkring oss innan hon uttalade den.

Luften sveper in och håller mig vakande på natten, men väcker mig till en förhoppningsfull klarblå himmel i kontrast till grannhusets gula tegel.

Inför vipassana grottar jag in mig i tystnadens mening och finner där ungefär allt. mellanstunden. mellansnacken. rymden mellan allt det andra.

"Om stillheten finns där kan den innefatta allt."
Det ger mig hopp. Ibland börjar man i andra ändan bara, så tänker jag och tänker att jag inte borde tänka så mycket, men att jag ska öva mig på det.

Jag gurglar sesamolja och tänker på frukost.
Undviker impulsen att gnugga mig i ögat på samma sätt som jag tvingade mig själv att inte lägga handen på hans mage. Ögat är lättare för där är rädslan så mkt mer direkt och enkel.
...som en mal om natten, dras mot ljuset.
Gurglar. sköljer.
tänker. inte tänker. känner. lyssnar. lyssnar.
vi ska samtala du och jag, i stillheten.

Inga kommentarer: