fredag, juni 03, 2016

Bangkok

Vaknar som på beställning efter första natten i den här staden. Ljuset sipprar in och jag har inte ställt klockan, tänker att den säkert är mycket. Upptäcker att den är 06:18 och eftersom Thailand är en timme efter är det precis samma tid som jag brukar gå upp för att hinna tassa över till morgonyogan.
Mönster.
Kan inte somna om. Klarvaken. Berättar om drömmen med fula gubbar som snidar i trä.
Acn är kall tycker till o med jag men vi har en filt i täcket. Den blåser på mig här på åttonde våningen. För en gång skull har vi utsikt så att man ser mer än in i en husvägg. Det här är mitt vanliga hotell o bangkok, mitt i smeten. Korridoren här utanför ser rätt sjaskig ut med röd heltäckningsmatta och skabbiga dörrar men innanför har de börjat renovera. Det ser nästan skandinaviskt ut. Borta är det mörka och heltäckningsmattan. Tack för det. Jag ska göra lite yoga här på golvet. Saknade det som fan igår, kroppen kändes stel på en gång.
Vi vaknade med fysiska symtom bara av att mentalt veta att vi skulle åka iväg. På planet började jag nysa och så har det fortsatt. Storstad. Samma sak hände när vi åkte till KL.
Bangkok i kontrast till Canggu. Stor kontrast. Tittar på folket här som hamstrar i bur. I ett större perspektiv...så sjukt. Uppskattar det som finns i C ännu mer. Utan Fashion, utan smink, utan all yta och stora stora byggnader med belysning som gör ont i ögonen och är fyllda med folk. Folk som försöker ser it som små dockor, som sminkar över sina blemmor med ännu mer gift och äter det i en annan form. Absurt.
Vi säger att vi har saknar thaimaten och det stämmer men vi har också fått ett annat perspektiv. Och blivit bortskämda med den medvetenhet som faktiskt präglar canggu och Bali. Vad fanns det som var veganskt i den stora food Courten igår? Ankorna hängde på rad i montrarna, sockret och mjölet flödade. Och allt det där andra som man inte ens ser eller känner till.

Vi blir täppta. Vi får utslag. Finnar.
Octavio sa att storstäder inte har samma prana. Nu kan jag känna det.
Sverige, ge mig frisk luft!
Istället för att yoga gick vi till Mr feet innan stängning och blev knådad till inre skrik i en timme. Jösses. Blev täppt och manglad men något vaknade till liv oxå. Ett annat tillvägagångssätt för liknande känsla. Ryggen är öm.

Rummet är tätt, går inte ens att släppa in mygg och det är skönt men det kliar på andra sätt nu.
Får fixa prana på annat sätt.
Och andas lite med munnen.



-Onthego.

Inga kommentarer: